Het bedrijf heeft jarenlang te laat of helemaal geen eindafrekeningen
verstuurd aan consumenten die hun leveringsovereenkomst hebben beëindigd.
Dat maakte de NMa vrijdag bekend.

Het gaat in de meeste gevallen om consumenten die geld terug moesten krijgen.
Gebleken is dat dit in de periode maart 2005 tot maart 2011 in ruim 20
procent van de gevallen niet op tijd gebeurde. Ruim de helft van de
eindafrekeningen in deze groep werd helemaal niet verzonden.

Alle benadeelde consumenten hebben alsnog hun eindafrekening ontvangen en
hebben hun geld teruggekregen.

Greenchoice neemt in overleg met de NMa maatregelen om herhaling te voorkomen,
aldus de mededingingsautoriteit.

In een verklaring stelt Greenchoice de boete te betreuren. Het bedrijf heeft
maategelen genomen om controleprocedures te verbeteren. "De afgelopen
maanden is hard gewerkt aan het verzenden van alle nog niet verstuurde
eindnota’s. Wij hebben hiervan geleerd: wij nemen het voortaan op ons om bij
twijfel zelf de juiste eindstanden bij vertrekkende klanten te achterhalen."

'Bewuste nalatigheid'
De directie van Greenchoice, bestaande uit de twee oprichters en
aandeelhouders, is per direct afgetreden, zo meldt dagblad Trouw.
De NMa stelt tegenover de krant dat Greenchoice bewust het beleid had om
klanten die overstapten naar een andere energieleverancier geen
eindafrekening te sturen, als ze nog geld tegoed hadden.

De boete is de hoogste die de NMa heeft opgelegd sinds de liberalisering van
de energiemarkt in 2004. "De boete moest, zo vonden wij, zodanig hoog
zijn dat de directeuren dit in hun portemonnee voelen. Tegelijkertijd blijft
het bedrijf economisch wel intact. met de producten van Greenchoice is
namelijk niets mis", aldus directeur Peter Plug van de Energiekamer,
een onderdeel van de NMa, tegenover Trouw.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl